Thumbnail

Support - Revision

Her kan du finde hjælp og svar på ofte stillede spørgsmål vedrørende Revision.

Revision - Daglig brug

  • Findes der en generel brugervejledning?
  • Hvilke genvejstaster er der i Revision?
  • Hvordan opdaterer jeg Dokumentationsmetode, Posttypeinddeling, Handlinger og Tekstbehandlingsskabeloner?

    Vælg Skabeloner – Guide for valg af skabelon…

    Vælg Guide for valg af skabelon

    Overvej svarene i skemaet og herefter vælg Næste:

    Påstande

    I dokumentationsmetode beholdes markeringen i Revision, - Normal (begrænset) og vælg Næste

    Hvis der skal skiftes fra Revision til f.eks. udvidet gennemgang markeres denne i stedet og vælg Næste 

    Vælg dokumentationsmetode og opgavetype

    For Posttypeinddeling sættes flueben i begge bokse og vælg Næste

    Posttypeinddeling

    I næste boks opdateres handlinger på regnskabsposter. For at få de seneste opdateringer, samt visning af revisionsmål fordelt på balance og resultatopgørelse vælges:

    Wolters Kluwer skabelon til revision

    Hvis der er ændret dokumentationsmetode til f.eks. udvidet gennemgang er det muligt at udskifte revisionshandlingerne til udvidet gennemgangshandlinger for regnskabsposterne ved at flytte markeringen til Wolters Kluwer skabelon til udvidet gennemgang.

    Hvis behold aktuel skabelon vælges, udskriftes revisionshandlingerne for regnskabsposterne ikke til udvidet gennemgangshandlinger.  

    Når markering er sat som ønsket klik på Næste

    Handlinger

    Næste boks opdaterer tekstbehandlingsskabeloner, og hvis skærmbilledet viser fx Wolters Kluwer skabelon (2017.4) – Revision, bør du opdatere til en ny skabelon:

    1. Fjern flueben i Behold skabelon

    2. Vælg ny skabelon i listen som passer til den erklæringstype der skal afgives, hvis der i dokumentationsmetode er valgt en anden erklæringstype vælges en skabelontype der matcher.

     

    Tekstbehandlingsskabelon

    Indlæs enten alle filer eller fravælg de filer som ikke er nødvendig i næste års opgave og klik Afslut

    Vælg tekstdokumenter

    Herefter får du spørgsmålet

    Opdatering færdig

    Vælg Ja, og du har nu opdateret dokumentationsmetode, posttypeinddeling, handlinger og/ eller  tekstdokumenter.

  • Hvordan opdaterer jeg vejledningstekster?

    Vejledningsteksterne opdateres på følgende måde:

    Vælg Værktøjer – Opdater alle vejledningstekster

    Opdater alle vejledningstekster

    Dermed er alle vejledninger i toppen af siderne opdateret. Hvis vejledningen ønskes større/ lidt mere læsevenligt kan der dobbeltklikkes i teksten og vejledningen kommer frem i et separat vindue.

    Vejledningstekst læsevenlig

  • Hvordan opdaterer jeg tjeklister?

    Tjeklister kan opdateres med to forskellige metoder

    1. Opdater hele tjeklisten

    Vælg Opdater påstande under tjeklisten, og alle punkter i denne tjekliste opdateres, men dine notater og flueben nulstilles.

    Opdater hele tjeklisten

    2. Opdater linie for linie og behold noter og flueben

    Vælg Sammenhold med standard, hvis der er opdaterede påstande, bliver standardpåstandene grønne hvis der er opdatering til den enkelte påstand.

    Opdater linie for linie

    Vælg Opdater påstande og den enkelte påstand bliver opdateret og teksten bliver overført fra standard påstande til påstande og skifter farve fra grøn til grå/hvid.

    Sammenhold med standardtekst

    Når du igen vælger Vis valgte påstande beholder du dine notater og flueben i tjeklisten.

    Opdateret tekst behold note og flueben

  • Hvordan opdaterer jeg handlinger uden at miste noter og markeringer?

    Handlinger opdateres direkte under valg af handlinger, så noteringer under handlinger eller status IKKE mistes, som det gør, hvis der opdateres via ”guide for valg af skabeloner”:

    Opdater handlinger

    Opdateringen af handlingerne gøres i 4 trin:

    opdater handlinger 4 trin

    1. Vælg type af erklæring, der skal opdateres, enten din virksomhedsstandard eller Wolters Kluwer skabelon

    2. Vælg Nye handlinger i listen:

    Nye handlinger 

    3. Klik i vælg/fravælg alle

    4. Klik i dobbelt pilen midt på skærmen, og herefter bekræft 

     Opdater alle markerede handlingerOpdatering færdig

    Denne proces gentages for Ændrede handlinger.

    For Fjernede handlinger gøres følgende:

    Fjerne handlinger

    1. Vælg fjernede handlinger

    2. Klik i vælg/fravælg alle

    3. Klik i Fjerne nederst i billedet, og herefter bekræft og luk

  • Hvordan årsruller jeg en Revisionsfil?

    For at rulle din fil til et ny regnskabsår skal du gøre følgende:

    Vælg Basisoplysninger – virksomhedsoplysninger- stamoplysninger  

    Klik på  Årsskifte

    Årsskrifte

     

    Herefter spørger programmet om du vil gemme filen inden du fortsætter.

    Hvis du ikke har lavet ændringer i filen efter du har åbnet den, klik Nej

    Hvis du har lavet ændringer siden åbning, klik Ja

    Vil du gemme

    Vælg om du vil udskrive og gemme en pdf i dette skærmbillede:

    Udskriv til pdf - lås fil

    Indtast slutdato det nye regnskabsår i følgende billede og klik Næste.

    Vælg slutdato i nyt regnskabsår

    Vælg Wolters Kluwers skabelon til revision for at opdatere til den nyeste skabelon

    Vælg Næste

    Opdater handlinger

    Næste boks opdaterer tekstskabeloner, og hvis skærmbilledet viser fx Wolters Kluwer skabelon (2017.4) – Revision, bør du opdatere til en ny skabelon:

    1. Fjern flueben i Behold skabelon

    2. Vælg ny skabelon i listen som passer til den erklæringstype der skal afgives

    Vælg nyeste tekstskabelon

    Indlæs enten alle filer eller fravælg de filer som ikke er nødvendig i næste års opgave og klik Næste

    Vælg dokumenter 

    Sidste billede giver dig mulighed for følgende:

    Oprydning fra sidste års fil

    Fjern datoer/signaturer - Fjerner alle datoer/signaturer, der er sat på alle godkendelse af arbejdssiderne.

    Fjern alle referencer på alle kontosammendrag - Fjerner alle referencer på konti i kontooversigter

    Nulstil alle checklister - Alle flueben og noteringer i checklister nulstilles

    Nulstil alle risiko- og væsentlighedsvurderinger - Nulstiller alle indstillinger i Vurdering af risiko- og væsentlighedsvurderinger. Alle handlinger sættes til standardhandlinger.

    Nulstil alle registrerede iboende risikoer og vurdering af risiko for besvigelser - Ved nulstilling af alle registrerede iboende risikoer og vurdering af risiko for besvigelse, skal alle disse risikoer registreres på ny i det nye år. Koblingen mellem betydelig risiko og substanshandling bliver også nulstillet.

    Slet alle vedhæftede filer tilhørende regnskabsår, som er ældre end 1 år - Sidste års og årsuafhængige filer forbliver i filen. Filer der er ældre end 1 år slettes. Ældre vedhæftede filer er tilgængelige i sidste års revisionsfil. Fordelen ved at slette ældre filer er, at filen bliver mindre og tager kortere tid at åbne og gemme.

    Slet alle sidste års vedhæftede filer - Sletter alle sidste års vedhæftede filer. Årsuafhængige vedhæftede filer bliver ikke slettet.

     

    Marker de punkter du ønsker at bruge og vælg Afslut

     

    Hvis du har valgt at opdatere handlinger får du denne besked

    Opdater skabeloner ja tak

    Vælg Ja, og du har nu opdateret dokumentationsmetode, posttypeinddeling, handlinger og/ eller  tekstdokumenter og årsrullet din fil.

    Husk at opdatere vejledningstekster og tjeklister også.

     

  • Hvordan vedhæfter jeg en fil ?

    En fil kan vedhæftes et område i Revision på følgende måder:

    1. Drag  and drop – som i alm. stifinder/windows

    2. Højreklik i informationsruden

    Kopi af ekstern fil

    Indsæt kopi af ekstern fil

    Herefter skal du vælge om

    1. Du vil lave et link eller kopiere filen ind i Revision

    2. Skal filen kun være tilknyttet dette regnskabsår, marker Årsafhængig, eller er det en stamoplysning som fx et skøde der skal dokumenteres i kommende regnskabsår også:

    Vedhæft ekstern fil

    Der vises nu en clips på 19 Likvider og banker og filen vises i boksen nedenfor:

    19 Likvider og Banker

  • Hvordan linker jeg en vedhæftet fil til en anden regnskabspost?

    For at vedhæfte/linke engagementsforespørgslen til et andet område fx 25A kortfristet gæld til kreditinstitutter… skal du gøre sådan her:

    1. Marker området 25A kortfristet gæld til kreditinstitutter…

    2. Højreklik i vedhæftningsvinduet og vælg Tilføj reference til eksisterende dokument…

    Knyt til flere områder

    Nu vises alle filer som er vedhæftet Revisionsfilen og klik på Engagementsforespørgsel 31. december 2019 DB.pdf og OK

    Vælg fil  

    Nu er Engagementsforespørgsel 31. december 2019 DB.pdf linket til 25A kortfristet gæld til kreditinstitutter…

    tilknyttet 2 områder

     

    Du kan altid se hvor dine filer er vedhæftet og hvilket regnskabsår de tilhører ved klik på F7

    Oversigt vedhæftede filer