Skat Nova

Support

Her kan du finde hjælp og svar på ofte stillede spørgsmål vedrørende Skat Nova.

Daglig brug

  • Spørgsmål til den daglige brug af programmet

    Hvorfor er det de betalte, og ikke de pålignede B-skatter, der indlæses fra Skattemappen?

    Vi er bekendt med dette problem, men har ikke nogen løsning på det. I tilfælde af forskel på indbetalte og pålignede B-skatter, må man selv tilrette beløbene efter indlæsningen fra Skattemappen.

     

    Hvorfor importeres kurstabsfradrag ikke fra Skattemappen?

    Desværre er man pt. nødt til selv at tilføje kurstabsfradraget ved indtastning. Vi arbejder på at finde den rette løsning.

     

Fejlbeskeder ved hentning af R75 og indberetning

  • Hvorfor får jeg en fejlbesked ved hentning af R75 eller indberetning?

    Ved indhentning af R75 og indberetning til SKAT kan du blive mødt af følgende beskeder:

     

    Fejlbesked 1:

    WSDoAllReceiver: security processing faileds; nested exception is:

    Org.aoache.ws.security.WSSecurityException: An error
    was discovered processing the <wsse:Security> header.
    (WSSecurityEngine: Invalid timestamp The security semantics of
    message have expired)

    Løsning:

    I denne situation er tiden på din computer eller server indstillet forkert. Indstil denne til den korrekte dato og tidspunkt.

     

     

    Fejlbesked 2:

    Authorization error. Error.id = xxxxxxxxxxxxx (13 cifre)

    Løsning

    • Du har ikke tilknyttet de to webservices til det anvendte certifikat.
    • Du har tilknyttet det anvendte certifikat forkert. Formentlig er medarbejdercertifikatet blevet oprettet som et virksomhedscertifikat. Det vil sige at du har oprettet certifikatet med UID i stedet for det korrekte RID. Løsningen er at du opretter certifikatet med RID. 


    Se evt. nærmere i følgende vejledning fra SKAT.

     

     

    Fejlbesked 3:

    Fejl: 2280 - SELVANMELDELSE SKAL GODKENDES

    Løsning:

    Indberetningen er gennemført, men selvangivelsen er udtaget til manuel behandling. Derfor genereres der ikke umiddelbart en årsopgørelse, men denne vil fremkomme senere. Der er desværre ikke noget du selv kan gøre for at ændre på det.

     

     

    Fejlbesked 4:

    Fejl: 9999 - Systemfejl

    Løsning:

    • Undersøg om alle oplysninger til servicefradrag er tilstede, herunder boligtype, udlejning, typen af arbejde og leverandør
    • Undersøg om alle oplysninger om underholdsbidrag er tilstede, herunder typen af bidrag/ydelse, oplysninger om modtager og oplysninger om betalte bidrag/ydelser
    • Undersøg om alle oplysninger til renteudgifter til private er tilstede, herunder CPR/CVR-nummer, fødselsdato, navn og adresse
    • Ved danske ejendomme må der kun anvendes det 7-cifrede nummer - sæt ikke kommunenr. foran
    • Beliggenhedskommune for ejendomme mangler

     

     

    Fejlbesked 5:

    Fejl: 203 – Indberettet feltnummer kan ikke anvendes for aktuelle selvangivelsestype

    Fejl: 203 – Indberettet feltnummer findes ikke

    Løsning:

    Pågældende står hos SKAT registreret med selvangivelsestype S15, hvorfor der ikke skal indberettes regnskabsoplysninger. Fravælg derfor indberetning af disse i indberetningsmodulet. Vælg "Fravælg alle" i følgende skærmbillede:

    Skærmbillede fra indberetningsmodulet
    Skærmbillede fra indberetningsmodulet


     

    Fejlbesked 6:

    Fejl 2252: OVERSKYDENDE SKAT STØRRE END 100.000 kr.: HOVEDUDSKRIVNINGEN

    Løsning:

    Indberetningen er gennemført, men selvangivelsen er udtaget til manuel behandling. Derfor genereres der ikke umiddelbart en årsopgørelse, men denne vil fremkomme senere. Der er desværre ikke noget du selv kan gøre for at ændre på det.

     

     

    Fejlbesked 7:

    Fejl 203: Der findes ingen autorisation til at forespørge på borgeren

    Løsning:

    Man har typisk glemt at indtaste skatteyders cpr-nummer eller har indtastet et forkert.

Øvrige